IT Campus, Ssync

미래는 우리의 것입니다 : 21세기 교육의 핵심 가치는? 본문

글로벌 인재

미래는 우리의 것입니다 : 21세기 교육의 핵심 가치는?

eliotshin 2014. 3. 3. 08:00

해외에서 한국 교육을 바라보면 한숨이 나옵니다. 해외에 살다가 다시 한국으로 들어갈 때 가장 겁나는게 바로 한국의 교육 환경입니다.

선행 학습으로 얼룩진 비정상적인 경쟁으로, 아이들의 창의력이 마비되고, 키가 클 나이에 성장하지 못하고, 대학을 가서도 자기가 무엇을 하고 싶은지 알지못하는 안타까운 악순환이 이어집니다.

해외에서만 아이를 키우자니 한국 역사를 모르고, 한국어의 깊숙한 부분을 모르고 결국 정체성을 잃게 될까봐 걱정이 됩니다.

아래는 상해푸동SAS(Shanghai American School) 총학장의 취임사입니다. 그의 멘트 속에서 우리가 참고할만한 교육의 인사이트가 보입니다.

(다만, 이곳의 교육비가 연 4천만원이라는 끔찍한 한계가 있긴 합니다. 이와 같은 철학을 가진 많은 대안학교가 한국에 설립되면 좋겠습니다)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"미래는 우리의 것입니다."

저를 상해미국학교의 정식 총학장으로 임명한 이사회의 결정을 클레어와 저는 매우 영광스럽게 생각합니다.

이곳이 얼마나 특별한 커뮤니티인지를 저희는 7월 초에 도착 당시 바로 알게 되었습니다. 처음부터 매우 따뜻한 환영을 받았으며 (여름의 더위때문이 아니었어요!), 학생 학습의 풍부함과 교육 프로그램의 폭과 깊이에 매우 감명을 받았습니다.

더 평화로운 세상에서 다같이 사는 것에 관한 분명한 가이드인 우리 학교의 미션과 핵심가치에 저희는 매력을 느꼈습니다. 또한 학교의 전략계획이 교육 프로그램을 포함한 미래의 학교 발전에 방향을 제시하는 것이라고 저희는 믿습니다.

21세기 학습이라는 접근을 바탕으로 새로운 레벨의 교육과 학업 우수성을 창조하기 위하여 저는 최선을 다할 것입니다. 그렇게 하기위해 우리는 자원을 현명하고 효율적으로 투자할 것이며, 유능한 선생님과 교직원을 고용할 것입니다.

SAS를 더 나은 그리고 특별한 국제학교로 만들기 위해 저는 이사회 및 커뮤니티의 모든 구성원과 강력한 파트너쉽을 이룰 것을 기대합니다.

클레어와 저는 이미 학부모님들 중 많은 분들을 만났습니다. 그렇지만 아직 만날 분들이 많습니다. 저희는 미술, 스포츠, 모델 유엔 등을 망라하는 학생들의 다양한 공연을 즐기며, 학교와 교실에서의 여러 이벤트에서 여러분들을 만나뵙기를 고대하고 있습니다.

제가 가장 좋아하는 말을 기억해주세요: “이는 모두 학생들에 관한 것이다!” 저희는 계속 학생들과 그들의 학습에 중점을 둘 것입니다. 저희는 학생을 자극하고 도전이 되는 프로그램을 만들어, 각 학생이 자신의 꿈을 이룰 수 있도록 용기를 북돋아 주는데 최선을 다하고 싶습니다.

Eagle Review의 이번 호를 즐겨주시기 바랍니다. 이번호는 우리의 가장 어린 학생들 – 유아교육 프로그램에 촛점을 맞추었습니다. 저는 우리 학생들에게 제공되는 커리큘럼과 교육을 믿습니다.

이번 호를 읽으시면, 여러분은 우리 학생들이 저나 학부모님이 배운 것과 비슷한 방식으로는 더이상 공부하지 않는다는 사실을 아시게 될 것입니다. 연습 문제나 줄지어진 책상은 더 이상 없습니다.  우리 학생들은 교실 안팎에서 여러 방면의 학습을 장려하는  21세기적인 환경에서 공부합니다.

이번 호에 포함되어 있는 유아 교실의 사진들을 잘 살펴보시기 바랍니다. 이 사진에서 지금의 교실이 어떻게 학생들의 학습을 더 즐겁고 흥미롭게 만드는지 보실 수 있습니다. 또한 이는 학업이란 여정의 좋은 시작을 학생들에게 제공합니다. 각 교실은 학생들을 가르치고 잘 참여시킬 수 있는 광범위한 자료로 가득차 있습니다.

학습에 관한 최근의 뇌 관련 연구를 포함한 최상의 교육 리서치에 바탕한다면, 저는 21세기 교육 방식이 우리 학생들이 각자의 잠재력을 최대한 발휘하여 학습할 수 있도록 돕고 미래까지 배움에 대한 열정을 유지하게 할 것이라고 믿습니다. 궁극적으로는 학생들이 전세계 어디에서든 일할 수 (놀 수도!) 있도록, 학생들의 창조성과 비교문화능력 (cross-cultural competence)을 기르고 그들이 협동, 분석, 문제해결 등을 할 때 반드시 필요한 능력을 제공합니다.

감사합니다.



Richard W. Mueller

Superintendent


<원문>
The Future is Ours





Claire and I are honored by the Board of Directors’ decision to appoint me as permanent superintendent of Shanghai American School.



Since our arrival in early July we have learned firsthand what an extraordinary community this is. We immediately received a warm welcome (and it was not just by the summer heat!), and we appreciate the richness of student learning and the breadth and depth of our educational programs.



We are drawn to the school’s mission and core values. They are a clear guide for all of us on how we can live together in a more peaceful world. We also believe that the school’s strategic plan lays out directions for future school improvement including our educational programs.



I will do all I can to create new levels of excellence in teaching and learning built on 21st century learning approaches. We will invest our resources wisely and effectively to that end. We will recruit talented teachers, educators, and staff.



I look forward to a strong partnership with the Board of Directors and all members of the community to make SAS an even better, unique international school.

Claire and I have met many of you already, but we have a long way to go. We enjoy all types of student performances, from fine arts to sports to Model United Nations and look forward to seeing you at many of our school events and in the classrooms.



Please remember my favorite words: “It’s all about our students!” We will keep our focus on them and their learning. We want to ensure we create for each student a challenging and stimulating program so each one has the experience and courage to live his or her dreams.



We hope you enjoy this issue of the Eagle Review with a special focus on our youngest students—those in our early childhood education program. I believe in the curriculum and the teaching we offer our students.



As you read through this issue you will find that students no longer learn in quite the same way that you or I may have learned. You will not find the traditional worksheets or desks in a row. Our students are learning in a 21st century environment that encourages learning in many areas both in and out of the classroom.



I encourage you to look closely at the picture of an early childhood classroom included in this issue. Within this picture you will see how the environment of a modern classroom makes learning interesting and fun for students. It also provides a great start for their academic journey. The room is filled with a wide range of materials to teach and engage students.



I believe the use of a 21st century approach, when based on the best educational research, including the latest brain-based research on how we learn, helps our students learn to their fullest potential and maintain their enthusiasm for learning into the future. Ultimately, it provides them with vital skills they need to collaborate, analyze and problem solve, be creative, and develop important cross-cultural competence so they can work (and play!) no matter where they may be in the world.



Warm regards,



Richard W. Mueller

Superintendent